Dagens #jävligtjobbigjanuari är SUMOBENBÖJ som är en variant på vanlig benböj men som kommer åt rumpa och baksida lår lite mer än den traditionella varianten. Ställ dig med fötterna lite mer än höftbrett. Knän och tår pekar lite snett utåt och så kommer du ner så djupt du kan.

Jag har gjort tre olika varianter av övningen. Först utan vikt, en med KB och en med hantlar. Upplevelsen om vilken variant som är svårast är högst individuell. Själv tycker jag att varianten med hantlarna är klurig eftersom jag då har vikten högt upp och måste lägga mycket fokus på att hålla balansen vilket gör att jag aktiverar stora delar av kroppen (och det är ju en bonus). Det syns även på mina knän att den här varianten är mest utmanande då de börjar falla in lite precis när jag kommer upp från bottenläget (bra att se sig själv på film ibland🎥😁) 

Oberoende om du gör utan vikter, lätta vikter eller kanske med tung skivstång, tänk på att alltid ha kroppsvikten på hälarna och en rak rygg.

Jo, har du inga viker hemma men vill göra övningen tyngre, då kan du bara göra den lååångsamt eller roacka en ryggsäck med några tunga böcker. Lovar det kommer kännas bra i rumpa och lår 😅😂
Hur många? Tills du blir trött💪🏻

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.